- ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
- No comments
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Σκύρος 6/9/2011
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΑΛΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΩΝ
ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΣΚΥΡΟΥ ΤΗΛ.2222093466
FAX.2222093029
Email litasky@otenet.gr
Πληροφορίες: κ. Κυριάκος Αντωνόπουλος
ΛΙΜΑΝΙ : ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2011
Είναι γεγονός πως το καλοκαίρι που διανύσαμε έφερε νέα δεδομένα στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας και κατ επέκταση της Σκύρου , στο ποσοστό που της αναλογεί.
Αυτά τα δεδομένα διαμορφώθηκαν από την οικονομική κατάσταση της Χώρας , την μείωση του τουριστικού ρεύματος προς την Βόρειο Αφρική και τα λοιπά διεθνή προβλήματα που προκάλεσαν συμπύκνωση στις λοιπές μεσογειακές χώρες.
Βέβαια στην Σκύρο δεν δεχόμαστε οργανωμένο ξένο τουρισμό, κάτι όμως που θα αποτελούσε την μόνη λύση για την τουριστική μας επιβίωση, αφού η οικονομική δύναμη των Ελλήνων επισκεπτών διαρκώς μειώνεται .
Έτσι , οι φετινοί επισκέπτες της Σκύρου ήταν αριθμητικά πολλοί , συμπυκνωμένοι σε μικρότερο χρονικό διάστημα και με σφικτή οικονομική διαχείριση.
Οι βασικές επιλογές τους ήταν , η πληρωμή της βενζίνης και του εισιτηρίου του πλοίου για να έλθουν στο Νησί , η διαπραγμάτευση της τιμής του δωματίου και η περικοπή όλων των λοιπών δαπανών κατά την διάρκεια της παραμονής τους στο Νησί.
Συνοπτικά , κόσμος επέλεξε να αδειάσει τις πόλεις για να «ξεφύγει» από τα προβλήματα και προκείμενου να απολαύσει δωρεάν Ήλιο και Θάλασσα «έκοψε» από κάθε τι άλλο.
Έτσι, από την 6-7/8 μέχρι την 25-27/8 ενώ είχε παρά πολύ κόσμο στο Νησί , η κατανάλωση αντιστοίχησε σε 30% λιγότερους ανθρώπους.
Είναι παραπάνω από σαφές ότι μια τόσο μικρή τουριστική περίοδος δεν μπορεί να «κρατήσει» οικονομικά ζωντανή την Σκύρο. Και από την επόμενη σαιζόν αυτό θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο.
Και η επίλυση του προβλήματος αυτού αντιμετωπίζεται μόνο με την εισαγωγή χρήματος από τις ξένες οικονομίες και επέκταση της τουριστικής σαιζόν. Δηλαδή υποδομές , δηλαδή νέο κτίριο αεροδρόμιου και Λιμενικές επεκτάσεις.
Σε ότι αφορά το Λιμάνι της Λιναριάς για το όποιο γράφτηκε αυτός ο απολογισμός, έχουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω.
Σημειώθηκε αύξηση στην επισκεψιμότητα του Λιμένα ανεξάρτητα από τα οικονομικά αποτελέσματα του κάθε κλάδου παροχής υπηρεσιών.
Αυτό κυρίως οφείλεται στα μέτρα που πάρθηκαν και αφορούσαν κυρίως την εξυπηρέτηση των τουριστικών σκαφών και την εμφάνιση του Λιμανιού.
Τα τουριστικά σκάφη αποτέλεσαν πόλο έλξης και λόγο επίσκεψης στην Λινάρια , με τους επιβάτες τους να προστίθενται στον πληθυσμό της.
Υπενθυμίζουμε τις λειτουργικές αλλαγές που εφαρμόστηκαν στο Λιμάνι .
- Μεθόρμισε το πλοίο «Αχιλλέας» σε άλλο κρηπίδωμα του Λιμένα απελευθερώνοντας χώρο 90 μέτρων σε όφελος των τουριστικών σκαφών.
- Εκκενώθηκε από την 30/5/11 το τουριστικό καταφύγιο Λιναριάς από κάθε άλλο σκάφος πλην αυτών των χαρακτηρισμένων τουριστικών.
- Παρασχέθηκε δωρεάν , το ρεύμα , το πόσιμο νερό και το ιντερνέτ σε όλους τους τύπους των σκαφών εντός του Λιμένα. Η δαπάνη αυτή καλύφθηκε από τους καταστηματάρχες , τους αλιείς και το Λιμενικό ταμείο.
- Εκδόθηκε από το Λιμενικό ταμείο Σκύρου ενημερωτικό-διαφημιστικό φυλλάδιο του Λιμένα και των παροχών του, το όποιο και διανέμεται δωρεάν .
- Στους ρευματοδότες και υδροδότες του λιμένα τοποθετηθήκαν πολλαπλά βιομηχανικά φις κάθε τύπου και πολλαπλοί έξοδοι ύδατος για χρήση από τα σκάφη.
- Τηρήθηκε η καθαριότητα σε μεγάλο βαθμό και περιορίστηκε αρκετά το άναρχο παρκάρισμα.
Συμπεράσματα.
1. Η αφίξεις τουριστικών σκαφών ξεπέρασαν το 300%. Οι εντυπώσεις των πληρωμάτων τους από τις Λιμενικές εγκαταστάσεις και τις παροχές ήταν εξαιρετικές.
Το γεγονός αυτό προκάλεσε την παραμονή πολλών σκαφών για μεγάλο χρονικό διάστημα στο Λιμάνι με σκοπό την αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου τους στην Σκύρο , σε βάρος των αρχικών τους σχεδίων.
Η εστίαση οι προμήθειες , η παροχή καύσιμων , η ενοικίαση αυτοκίνητων και μοτοποδήλατων αποτέλεσαν τους καταναλωτικούς στόχους από την παραμονή των σκαφών στο Νησί.
2. Έγινε σαφές ότι και 500 η 1000 μέτρα επί πλέον κρηπιδώματα αν κατασκευαστούν στο Νησί θα είναι πανεύκολο να «γεμίσουν» από τουριστικά σκάφη. Και να «δώσουν» στην Σκύρο εισοδήματα που ποτέ δεν είχε από αυτή την δραστηριότητα..
3. Αποδεδείχθηκε το αυτονόητο, πως ο ποιοτικός τουρισμός θα επιτευχτεί με σεβασμό στον επισκέπτη , με αξιοπρεπείς παροχές και όχι αρπαχτές , με φρέσκα και καλομαγειρεμένα προϊόντα εστίασης , με καθαριότητα , με εντιμότητα, με όμορφο οπτικό πεδίο και με περιορισμό κάθε τύπου δημόσιας οπτικής και ηχητικής ρύπανσης.
4. Το Παρκινγκ αποτελεί μέγα θέμα για το Λιμάνι..
Δεν υπάρχει Δημοτικός χώρος για τον σκοπό αυτό με αποτέλεσμα τα κρηπιδώματα να εξυπηρετούν (κατά το δυνατόν) αυτή την χρήση. Η επιλογή της ΣΝΕ στο θερινό δρομολόγιο του Σαββάτου ( άφιξη 11.40 , αναχώρηση 12.00 !!!) ανέδειξε αυτό το πρόβλημα , υποβάθμισε το Λιμάνι και το μετέτρεψε σε τόπο προς αποφυγή αυτές τις ώρες.
Είναι γνωστό σε όλους (πλην της διοίκησης της ΣΝΕ) πως το πρωινό δρομολόγιο του Σαββάτου από Κύμη είναι το δημοφιλέστερο για Σαββατοκύριακο στο νησί αλλά και για αναχωρήσεις από το νησί αφού όποιοι εργάζονται Δευτέρα προτιμούν να φεύγουν Σάββατο.
Αποτέλεσμα ήταν να καταφθάνουν 150-160 ΙΧ , μια ώρα πριν το πλοίο αφιχθεί , για να συμπληρώσουν τα τουλάχιστον 120 παρκαρισμένα στο Λιμάνι , τα 7-8 ταξί , τα ΙΧ των επαγγελματιών που περίμεναν να παραλάβουν , τα ΙΧ όσων θα παραλάμβαναν επιβάτες , τα φορτηγά που επρόκειτο να ταξιδέψουν .
Όταν το πλοίο κατέφθανε , αποβίβαζε άλλα 150 ΙΧ και 500-600 άτομα που έπρεπε να επιβιβαστούν στα εξερχόμενα οχήματα με κάθε τρόπο και χωρίς χώρο. Έτσι στο Λιμάνι με αυτές τις συνθήκες, έπρεπε να διακινηθούν περί τα 1. 500 άτομα και περί τα 500 οχήματα μεταφέροντας και τις εντυπώσεις τους ανάλογα.
Στοχεύσεις.
Είναι γεγονός πως τα περιθώρια βελτίωσης είναι παρά πολλά.
Το Λιμενικό ταμείο πιέζει για την επέκταση του Λιμένα και στην δημιουργία επί πλέον υποδομών όπως .
- Την μεταφορά του λιμενικού σταθμού στο Λιμάνι .
- Την δημιουργία χώρων υγιεινής.
- Την δημιουργία Παράκτιου βενζινάδικου .
- Την τοποθέτηση ΑΤΜ .
- Την ρύθμιση των αγκυροβολίων με μόνιμη κοινόχρηστη εγκατάσταση .
- Την ρύθμιση των μόνιμων θέσεων των αλιευτικών σκαφών.
- Τον επιπλέον εξοπλισμό του λιμένα και την εφαρμογή καινοτομιών .
- Την ανάδειξη των φυσικών στοιχείων με κατάλληλο φωτισμό.
- Την ασφάλιση του τουριστικού καταφυγίου.
Όλα αυτά ευρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης που όμως δεν εξαρτάται μόνο από το Λ.Τ Σκύρου , αφού εκκρεμούν οι νομιμοποιήσεις των αυθαίρετων κτισμάτων του Λιμένα και οι εγκρίσεις του Χωροταξικού και ρυμοτομικού του σχεδιασμού (Master Plan) .
Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Περιφερειάρχη κου Κλέαρχου Περγαντά στην Σκύρο , συζητήθηκαν τα θέματα του Λιμανιού και της ανάγκης επέκτασης του, αλλά κατέστη σαφές από την πλευρά του πως τα απαιτούμενα κονδύλια είναι από δύσκολο έως απίθανο να εξευρεθούν.
Παρ όλα αυτά τμηματικές λύσεις και «πατέντες» για βελτιώσεις θα γίνει προσπάθεια να δρομολογηθούν.
Παρ ότι πρόεδρος του Λιμενικού ταμείου , έθεσα υπ όψη του -σαν πρώτη προτεραιότητα – την ανάγκη της συνδρομής του για την επέκταση του κτιρίου του αεροδρομίου , κάτι που θεωρώ ως ύψιστης σημασίας έργο για την Σκύρο, σχετικά οικονομικό και που θα κάνει την διαφορά.
Προτάσεις – ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΗΜΟ
Για να υπάρξει όμως συνολική ανάπτυξη θα πρέπει ο Δήμος να αναλάβει την ευθύνη του κομματιού που του αναλογεί .
- Την εκπόνηση των μελετών των προτεινόμενων επεκτάσεων του Λιμένα
- Την δημιουργία παρκινγκ στον οικισμό της Λιναριάς.
- Την υλοποίηση του Περιφερειακού άξονα Λιναριάς .
- Την αποτροπή του μπαζώματος του λιμένα από φερτές ύλες που αποθέτονται στον πυθμένα του τουριστικού καταφυγίου μέσω του κεντρικού οχετού όμβριων με την κατασκευή βυθισμένης ανοικτής δεξαμενής 100 μέτρα προ της εκβολής του στην θάλασσα . Όταν η αυτή δεξαμενή γεμίζει από φερτές ύλες θα αδειάζεται από σκαπτικό μηχάνημα.
- Την διάθεση οδοκαθαριστή για τον οικισμό.
- Την διαπλάτυνση και βελτίωση του δημοτικού οδικού άξονα στο τμήμα Λιμάνι –Λιμεναρχείο.
- Την εξεύρεση λύσης για την τακτική αποκομιδή των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων κλπ.
- Την τοποθέτηση προστατευτικής μπάρας στην πλευρά του οδικού άξονα υπεράνω της προβλήτας Αλιευτικών σκαφών.
- Την δημιουργία χώρου παιδικής αναψυχής στον οικισμό .
Με εκτίμηση ,
Ο Πρόεδρος του Λ.Τ Σκύρου
Κυριάκος Αντωνόπουλος