- No comments
Κείμενο: Κυριάκος Μουζούρης (Πλοίαρχος Ε.Ν.)
H θάλασσα, αναμφισβήτητα, θεωρείται ένα από τα ωραιότερα χαρίσματα του πλανήτη μας, και λίγο ή πολύ όλοι μας καταφεύγουμε σε αυτή, γιατί απλά μας ξεκουράζει. Ο καθένας μας, βέβαια, τη χρησιμοποιεί αναλόγως των αναγκών του.
Αρκετός όμως κόσμος, είτε μικροί είτε μεγάλοι, ασχολούνται τόσο με την επαγγελματική, όσο και μεγάλος αριθμός με την ερασιτεχνική αλειία, οπότε τότε σίγουρα, σε συνδυασμό με το γαλάζιο, μάς ξεκουράζει και πνευματικά.
Όμως, όσο όμορφη είναι η θάλασσα, όσο πολλές φορές μαγνητίζει, άλλο τόσο επιφυλάσσει κινδύνους και, το χειρότερο, οι κίνδυνοι αυτοί δεν είναι ορατοί. Θα πρέπει πάντοτε να σεβόμαστε το γαλάζιο, όσο κι αν αυτό φαίνεται ήρεμο· μαθαίνουμε από αυτό, ώστε να είμαστε έτοιμοι για τα χειρότερα (αυτό λέει η εμπειρία των 25 χρόνων στη θάλασσα).
Σε αυτό το κείμενο θα προσπαθήσω να αναλύσω ένα μεγάλο θέμα με λίγες λέξεις, ώστε να γίνει κατανοητό, και δεν θα μπλέξω βουνά από παραγράφους, συγχίζοντας τους αναγνώστες. Οπωσδήποτε, όμως, εδώ δεν θα προσπαθήσω να φέρω στο ίδιο επίπεδο την εμπειρία ή τη βιβλιογραφία μεγάλων ναυτικών που πέρασαν τη ζωή τους δαμάζοντας κύματα και γράφοντας βιβλία από τα οποία εμείς οι μικρότεροι μάθαμε. Άλλωστε, η σελίδα κυρίως αφορά ερασιτέχνες χειριστές σκαφών αναψυχής ή χειριστές ερασιτεχνικών μικρών σκαφών, οπότε σίγουρα οι γνώσεις περιορίζονται.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
ΣΩΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
Είναι πολλές οι φορές που είπαμε: «και πού να τα βάλω αυτά, δεν χωράνε στο σκάφος». Και όμως, αυτά είναι που πρέπει να έχουμε. Μιλάμε για τα σωστικά μέσα του σκάφους και αν αναλογιστούμε δεν είναι πολλά, αν λάβουμε υπόψη την περίπτωση κατά την οποία θα τα χρειαστούμε, είτε για να σώσουμε τις ζωές μας είτε για να σώσουμε άλλους. Ας δούμε τα κύρια σωστικά μέσα που θα βοηθήσουν:
Σήματα κινδύνου (Distress signals)
Τα μικρά σκάφη θα πρέπει να εφοδιαστούν το λιγότερο με ένα καπνογόνο και δύο βεγγαλικά χειρός. Σε μεγαλύτερα σκάφη θα πρέπει επίσης να υπάρχουν και δύο φωτοβολίδες αλεξιπτώτου. Προσοχή χρειάζεται εδώ στις ποσότητες. Όλοι γνωρίζουμε ότι κατά την έκδοση της άδειας σκάφους, αναγράφονται ακριβώς οι ποσότητες των σημάτων κινδύνου που πρέπει το εκάστοτε σκάφος να έχει. Καταρχάς, τι προσέχουμε για τα σήματα κινδύνου: δεν τα χρησιμοποιούμε, εκτός αν είναι ανάγκη. Τα αποθηκεύουμε σε στεγανό δοχείο, ώστε να αποφεύγουμε τις υγρασίες που θα έχουν ως αποτέλεσμα αυτά να καταστραφούν. Συνεχής επιθεώρηση του δοχείου συνίσταται. Η φύλαξη γίνεται σε κάποιον προσβάσιμο χώρο, ώστε να μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε άμεσα. Πριν τα χρησιμοποιήσουμε, καλό είναι και συνίσταται άμεσα να διαβαστούν με προσοχή οι οδηγίες χρήσης του κάθε σήματος. Όπως βλέπετε στη φωτογραφία, οι οδηγίες χρήσης αναγράφονται μαζί με σχετικές γραφικές παραστάσεις.
Σήματα κινδύνου που έχουν λήξει θα πρέπει να αντικαθίστανται άμεσα. Ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε ληγμένα σήματα, διότι είναι επικίνδυνα. Πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι τα σήματα έχουν διάρκεια ζωής 3 χρόνια, οπότε ο εκάστοτε αγοραστής θα πρέπει να ελέγχει την ημερομηνία ώστε όντως το σήμα να διαρκέσει 3 ημερολογιακά χρόνια.
Παράδειγμα: στις 15/07/2012 αποφάσισα να αντικαταστήσω τα σήματά μου. Πηγαίνω στον προμηθευτή και αγοράζω καινούργια. Τα τοποθετώ στο δοχείο μου. Την επομένη πηγαίνω για ψάρεμα και το περιπολικό ελέγχου με πλησιάζει και ζητάει να δει τα βεγγαλικά μου. Εγώ με χαρά τού τα δείχνω. Μετά από την παρατήρηση μου λέει: «ναι, αλλά πρόσεχε, γιατι σε 6 μήνες λήγουν και θα πρέπει να τα αντικαταστήσεις». Τι δεν πρόσεξα; Δεν πρόσεξα ότι αγόρασα σήματα με προχωρημένη ημερομηνία λήξης, δηλαδή 15/01/2013.Θα πρέπει λοιπόν να προσέχουμε τι αγοράζουμε. Ημερ. κατασκευής: 15/07/2012 – Ημερ. λήξης: 15/07/2015.
Σε ποιες περιπτώσεις τα χρησιμοποιούμε: μόνον και μόνον όταν βρεθούμε στην ανεπιθύμητη θέση να είμαστε σε άμεσο κίνδυνο και πρέπει να δείξουμε τη θέση μας σε άλλα παραπλέοντα σκάφη, τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και τις νυχτερινές ώρες. Πρέπει να γνωρίζετε ότι αφορά μόνο ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα και όχι υλικά μέσα. Αυτά μπορεί να είναι βύθιση σκάφους, σύγκρουση, ανατροπή, πυρκαγιά (που να έχουν άμεση σχέση με τραυματισμό ή απώλεια ανθρώπινης ζωής), εντοπισμό ανθρώπου στη θάλασσα, σοβαρός τραυματισμός ανθρώπου επί του σκάφους. Εδώ, η χρήση ενός V.H.F., έστω και φορητού, είναι αναγκαία. Μην πείτε «έχω το κινητό», διότι τα κινητά δεν έχουν σήμα παντού και ξεχνάμε να φορτίσουμε την μπαταρία, και εκεί όπου θέλουμε τις επικοινωνίες δεν τις έχουμε.
Πλευστικό Καπνόγονο.
Χρησιμοποιείται μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Έχει χρώμα πορτοκαλί, γιατί το χρώμα αυτό ανιχνεύεται από μεγάλες αποστάσεις, ιδιαίτερα κατά τις ώρες του ηλιοβασιλέματος. Θεωρείται δε το σωστικό χρώμα – όπως γνωρίζετε, οι κουλούρες, το εσωτερικό των σωστικών λέμβων, τα σωσίβια, καθώς και πολλά είδη σωστικών μέσων (ταχύπολα- ελικόπτερα) έχουν χρώμα πορτοκαλί. Το καπνογόνο θεωρείται πλευστικό, για να μπορεί να παραμένει στην επιφάνεια της θάλασσας για όσο χρόνο χρειάζεται. Διαρκεί περίπου 3 λεπτά· εφόσον το ενεργοποιήσουμε, το πετάμε στη θάλασσα. Γίνεται εύκολα αντιληπτό από αεροσκάφη αλλά και από παραπλέοντα σκάφη.Βεγγαλικά χειρός.
Είναι σήματα που χρησιμοποιούνται κατά τις νυχτερινές ώρες, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και την ημέρα. Αυτά δίνουν μια συνεχή φλόγα κόκκινου χρώματος που διαρκεί περίπου 1 λεπτό και έχουν φωτιστική ένταση 15.000 κεριών. Πρέπει να τα κρατάμε σε ασφαλή απόσταση από το πρόσωπό μας και να μην τα κρατάμε κόντρα στον άνεμο. Γίνονται εύκολα αντιληπτά από αεροσκάφη αλλά και από παραπλέοντα σκάφη κατά τις νυχτερινές περιόδους.Φωτοβολίδες αλεξιπτώτου.
Είναι σήματα που χρησιμοποιούνται κυρίως κατά τις νυχτερινές περιόδους. Θα πρέπει να διαβαστούν και να κατανοηθούν οι οδηγίες χρήσης της φωτοβολίδας, γιατί θεωρείται από τα πιο επικίνδυνα σήματα. Συνήθως η φωτοβολίδα πρέπει να βρίσκεται κάθετα, με γωνία κλίσης στις 45 μοίρες και σε απόσταση από το σώμα μας. Η κορυφή της φωτοβολίδας πρέπει να δείχνει τον ουρανό. Η φωτοβολίδα, αφού ενεργοποιηθεί, στέλνει ένα φως έντονου κόκκινου χρώματος με φωτιστική ένταση 30.000 κεριών, ενώ η διάρκεια φωτοβολίας είναι περίπου 40 δευτερόλεπτα.Ατομικά σωσίβια
Τα σωσίβια χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.
α) τα πνευστά
β) τα σταθερά
Τα πνευστά
σαφώς είναι καλύτερα, αλλά σίγουρα ακριβότερα. Καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο στο σκάφος από ό,τι τα σταθερά, αλλά έχουν και τα μειονεκτήματά τους. Καταρχάς τα πνευστά θα πρέπει να επιθεωρούνται ετησίως από εξειδικευμένο συνεργείο, για να διαπιστώνεται η καλή λειτουργία τους. Θα πρέπει να ελέγχεται η μικρή μπουκάλα διοξειδίου του άναθρακα (CΟ2) που βρίσκεται τοποθετημένη στο εσωτερικό του σωσιβίου και χρησιμοποιείται για να το φουσκώνει. Αυτή ενεργοποιείται αφού τραβήξουμε το σχοινάκι ενεργοποίησης. Βέβαια, το σωσίβιο ενεργοποιείται μόνο στις περιπτώσεις που χρειάζεται να βρεθούμε στο νερό. Επίσης, ελέγχεται η καλή λειτουργία των βαλβίδων και, γενικά, γίνεται μια οπτική επιθεώρηση ότι το σωσίβιο βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Τα πνευστά σωσίβια φουσκώνουν αφού φυσήξουμε στο ειδικό σωληνάκι που βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του σωσιβίου. Σε πολλές περιπτώσεις έτυχε να ενεργοποιήσουμε το μπουκαλάκι από απροσεξία. Σε αυτήν την περίπτωση, η αντικατάσταση της μπουκάλας είναι αναγκαία.Τα σταθερά
είναι τα κοινά σωσίβια, που λίγο ή πολύ όλοι έχουμε δει. Είναι κατασκευασμένα από αφρό πολυουρεθάνης και κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη. Το επισημαίνω αυτό διότι αν στο σκάφος μεταφέρονται παιδιά, είναι αναγκαίο να έχουμε ειδικά παιδικά σωσίβια.Τι πρέπει να έχουμε κατά νου: όλα τα είδη σωσιβίων πρέπει να διαθέτουν ατομικό φωτισμό ο οποίος είτε ενεργοποιείται με το νερό είτε χειροκίνητα, αναλόγως του κατασκευαστή.
Ο ατομικός φωτισμός χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό της θέσης μας από παραπλέοντα σκάφη εφόσον βρεθούμε στο νερό κατά τις νυχτερινές ώρες. Επίσης, θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με την ατομική σφυρίχτρα που και αυτή χρησιμοποιείται για τον ηχητικό εντοπισμό της θέσης μας.
Τα σωσίβια, όπως και οι σωσίβιες κουλούρες, θα πρέπει να αναγράφουν το όνομα του σκάφους και τον αριθμό λεμβολόγησης. Αυτό βέβαια δεν προνοείται από τους κατασκευαστές, αλλά πρέπει να γίνει από εμάς. Ένας εύκολος τρόπος για τη σήμανση είναι τα αυτοκόλλητα, τα οποία κατασκευάζονται κατόπιν παραγγελίας, και δεν στοιχίζουν παρά μόνο λίγα ευρώ.
Πριν την αγορά τους θα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι αγοράζετε τα εγκεκριμένα S.O.L.A.S. με το ειδικό σήμα-τιμονάκι (wheel mark).
Η ποσότητα που θα πρέπει να έχετε στο σκάφος εξαρτάται από τον αριθμό επιβαινόντων που αναγράφεται στο πιστοποιητικό του σκάφους, και με ένα 10% επιπλέον. Παράδειγμα: αν το σκάφος είναι σχεδιασμένο να δέχεται 10 άτομα, τότε ο αριθμός των σωσιβίων θα πρέπει να είναι 10+1=11.
Τέλος, τα σωσίβια θα πρέπει να αποθηκεύονται σωστά και να είναι πάντα έτοιμα για χρήση.
Φαρμακείο
Ένα πλήρες φαρμακείο με τα αναγκαία φαρμακευτικά εργαλεία καθώς και με βασικά φάρμακα θα πρέπει να υπάρχει σε ένα σκάφος, ανεξαρτήτου μήκους. Φορητά φαρμακεία κλειστού ή ανοιχτού τύπου υπάρχουν διάφορα στην αγορά. Ανάλογα με το τι περιέχουν διαμορφώνεται και η τιμή τους. Ένας πρακτικός τρόπος όμως για να έχουμε ένα καλό φορητό φαρμακείο στο σκάφος μας είναι να το εξοπλίζουμε εμείς, αφενός γιατί ξέρουμε τι αγοράζουμε και ελέγχουμε ταυτόχρονα και την ημερομηνία λήξης του κάθε φαρμάκου, και αφετέρου μάς έρχεται και πιο οικονομικά.
Τα κύρια υλικά και φάρμακα ενός φαρμακείου
1. Μια συσκευή τεχνητής αναπνοής στόμα με στόμα
2. Αποστειρωμένοι επίδεσμοι διαφόρων διαστάσεων, Νο 13-14-15
3. Ελαστικοί επίδεσμοι 7,5 cm x 4 m
4. Ένα ζεύγος αποστειρωμένα ελαστικά γάντια
5. Ένα ψαλίδι
6. Ανοξείδωτες παραμάνες σε διάφορα μεγέθη
7. Αποστειρωμένη γάζα παραφίνης
8. Ένα κουτί λευκοπλάστ
9. Γάζες για εγκαύματα
10. Βαμβάκι
Φάρμακα
1. Αντιεμετικά
2. Αντιδιαρροϊκά
3. Παρακεταμόλη
4. Ένα μπουκαλάκι αντισηπτικό 100 mg
5. Μία κρέμα για εγκαύματα
6. Αντισταμινικά
7. Μπουκάλι με καθαρό οινόπνευμα
Tα φαρμακεία κλειστού τύπου έχουν διάρκεια 3 χρόνια και αυτό γιατί υπάρχει πιθανότητα υγρασίας στο εσωτερικό τους. Όλα τα είδη φαρμακείων θα πρέπει να φυλάσσονται σε δροσερό μέρος, όσο αυτό βέβαια είναι εφικτό για μικρά σκάφη, και να βρίσκονται σε θέση που να μπορούμε εύκολα να έχουμε πρόσβαση.
Τέλος, επιλέγουμε υλικά που να μπορούμε και να έχουμε τις γνώσεις να τα χρησιμοποιήσουμε. Ενέσιμα φάρμακα θα πρέπει να αποφεύγονται αν δεν υπάρχει επαρκής γνώση ώστε να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια.
Σωσίβια κουλούρα
Είναι ένα από τα σημαντικότερα και πιο χρήσιμα σωστικά μέσα με τα οποία το σκάφος πρέπει να είναι εφοδιασμένο. Ανάλογα με το μήκος του σκάφους υπολογίζεται και ο αριθμός των κουλούρων που θα πρέπει να φέρει. Αυτό αναγράφεται στην εκάστοτε άδεια του κάθε πλωτού.
Η κουλούρα χρησιμεύει είτε για να προσφέρουμε βοήθεια σε ανθρώπινη ζωή που βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο μέσα στη θάλασσα, είτε να τη χρησιμοποιήσουμε εμείς όταν βρεθούμε στην ίδια θέση.
Τοποθετείται σε τέτοια θέση ώστε να μπορεί να πέσει στο νερό άμεσα, χωρίς δυσκολία. Οπότε η κουλούρα ποτέ δεν δένεται, αλλά ανακρεμάται σε ειδική θέση. Είναι δε εφοδιασμένη με σχοινί τουλάχιστον 50 μ. και καλό είναι να τοποθετούμε και φωτιστικό, για να βοηθάει στον εντοπισμό του ανθρώπου και τις νυχτερινές ώρες. Έχει χρώμα πορτοκαλί και είναι εφοδισμένη με ειδικές αντανακλαστικές ταινίες που βοηθούν στον εντοπισμό ευκολότερα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Στην κουλούρα, όπως και με το ατομικό σωσίβιο, θα πρέπει να αναγράφεται το όνομα του σκάφους και ο αριθμός λεμβολόγησης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Υποθερμία
Όταν η εσωτερική θερμοκρασία του σώματός μας πέφτει κάτω από 35 βαθμούς Κελσίου, το αποτέλεσμα είναι η υποθερμία.Η υποθερμία, αν παραμείνει χωρίς αντιμετώπιση, μπορεί να προκαλέσει απώλεια συνείδησης, καρδιακή ανακοπή και θάνατο.
Πρέπει να ξέρετε ότι για να πάθει κάποιος υποθερμία δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν συνθήκες μεγάλου ψύχους. Η υποθερμία μπορεί να συμβεί ακόμη και σε ήπιο καιρό, όταν είστε βρεγμένοι και εξαντλημένοι.
Οι άνθρωποι που παθαίνουν υποθερμία μπορεί αρχικά να μην το αντιλαμβάνονται. Ο λόγος είναι διότι η κατάσταση προκαλεί πνευματική σύγχυση που δεν επιτρέπει στους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν ότι χρειάζονται επειγόντως περίθαλψη. Επίσης, ακόμη ένας λόγος που κάνει τους ανθρώπους να μην την αντιλαμβάνονται έγκαιρα, είναι επειδή η υποθερμία εγκαθίσταται προοδευτικά, ταυτόχρονα με την πτώση της εσωτερικής θερμοκρασίας του σώματος.
Είναι λοιπόν απαραίτητο να είστε ενήμεροι για την προοδευτική εγκατάσταση της υποθερμίας, που μπορεί να μη γίνει έγκαιρα αντιληπτή, ιδιαίτερα όταν βρίσκεστε έξω, σε συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας.
Οι ηλικιωμένοι, τα βρέφη και τα μικρά παιδιά, κινδυνεύουν περισσότερο να παρουσιάσουν υποθερμία σε συνθήκες κρύου, διότι το σώμα τους έχει λιγότερες δυνατότητες παραγωγής θερμότητας. Επίσης, οι πολύ λεπτοί άνθρωποι μπορεί να προσβληθούν ταχύτερα από υποθερμία σε σύγκριση με άτομα που έχουν υπερβολικό σωματικό λίπος.
Η άμεση αντιμετώπιση της υποθερμίας περιλαμβάνει το ζέσταμα του σώματος για να προληφθούν επιπλοκές ή ανεπανόρθωτες βλάβες στον οργανισμό. Σε ακραίες καταστάσεις, οι άμεσες ενέργειες αντιμετώπισης μπορούν να σώσουν ζωές.
Αρχικά πρέπει να βγαίνουν όλα τα βρεγμένα ρούχα που ίσως υπάρχουν. Αν είναι εφικτό, το άτομο με υποθερμία πρέπει να μεταφέρεται άμεσα σε εσωτερικούς χώρους. Στις περιπτώσεις που αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να προστατεύεται το σώμα του από τον άνεμο, να καλύπτεται το κεφάλι, και με κουβέρτες να απομονώνεται από το κρύο. Είναι καλύτερα αν μπορούν να τοποθετηθούν κουβέρτες ή άλλο απομονωτικό υλικό και κάτω από το θύμα της υποθερμίας.
Θα πρέπει λοιπόν να γνωρίζουμε ότι κατά τις χειμερινές περιόδους οφείλουμε να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τα παραπάνω και να μπορούμε να είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε εμάς και τους επιβαίνοντες. Σοβαρά επίσης θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η κατάσταση της υποθερμίας σε ανοιχτά σκάφη, όπου η έκθεση του σώματος στις χαμηλές θερμοκρασίες είναι άμεση.
Στεγνά ρούχα καθώς και κουβέρτες ίσως να είναι αναγκαία για την αποφυγή τέτοιας κατάστασης.
Μια πολύ καλή λύση ώστε να αποφεύγεται η υποθερμία είναι ο εφοδιασμός του σκάφους με τη στολήTPA (Thermal protective aid).
Βέβαια, δεν είναι απαίτηση αυτό, απλά, εγκυκλοπαιδικά, βοηθάει πολύ το σώμα ώστε να διατηρεί τη θερμοκρασία του όταν αυτό βρίσκεται σε συνεχή έκθεση στις χαμηλές θερμοκρασίες. Η τιμή της στολής αυτής δεν είναι αρκετά μεγάλη, και δεν καταλαμβάνει χώρο στο σκάφος.Ηλίαση
Είναι η παρατεταμένη έκθεση του ατόμου στην ηλιακή ακτινοβολία (στις ακτίνες που πέφτουν κάθετα). Οι πιο επικίνδυνες ώρες της ημέρας είναι αυτές μεταξύ 11 π.μ. και 4 μ.μ., κατά τη διάρκεια των οποίων οι ακτίνες πέφτουν κάθετα στη γη. Η έκθεση, συνεπώς, στις κάθετες ακτίνες του ήλιου και ειδικά της περιοχής του κεφαλιού και του αυχένα μπορεί να οδηγήσει στα εξης συμπτώματα:
- υψηλή θερμοκρασία σώματος
- αυξημένος αριθμός σφύξεων
- απουσία ιδρώτα
- αδυναμία κίνησης
- κεφαλαλγία
- ερυθρότητα δέρματος
- ναυτία
- εμετός
- ξηρό δέρμα
- αίσθημα δίψας
- σπασμοί
- απώλεια συνείδησης
Οι πρώτες βοήθειες στην περίπτωση της ηλίασης περιλαμβάνουν:
-
- μεταφορά του θύματος σε σκιερό και δροσερό μέρος
- τοποθέτηση θύματος σε ημικαθιστή θέση
- αφαίρεση ρούχων θύματος και τοποθέτηση ψυχρών επιθεμάτων (πανιά βρεγμένα με δροσερό νερό που κάθε δέκα λεπτά ανανεώνουμε) σε μέτωπο, μασχαλιαίες πτυχές, μηροβουβωνικές πτυχές, πίσω απο τα γόνατα
- σκεπάζουμε το θύμα με ένα στεγνό σεντόνι
- μόλις συνέλθει το θύμα, χορηγούμε άφθονα υγρά (όχι αλκοολούχα), δηλαδή νερό και φρέσκους χυμούς φρούτων
Για να αποφύγουμε μια τέτοια κατάσταση, μια τέντα σκάφους είναι αναγκαία όταν ψαρεύουμε, και σίγουρα ένα καπέλο, το οποίο το βρέχουμε κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Επίσης, καλό είναι να βρέχουμε το πρόσωπό μας.
Τέλος, καλό είναι να μην παραμένουμε αρκετές ώρες κάτω από τις δυνατές ακτίνες του ήλιου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
ΧΡΗΣΙΜΑ
Ο αριθμός 112: European Emergency Number Association (EENA)
Ο αριθμός 112 ανήκει στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Έκτακτης Ανάγκης (European Emergency Number Association), μια ΜΚΟ που συστάθηκε το 1999 με έδρα τις Βρυξέλλες. Κάθε προσπάθεια του EENA στοχεύει στην προώθηση της υψηλής ποιότητας των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης που επιτυγχάνεται με τη χρήση του αριθμού 112 σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ΕΕΝΑ χρησιμεύει ως μια πλατφόρμα συζήτησης για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, τις δημόσιες αρχές, τους φορείς λήψης αποφάσεων, τις ενώσεις και τους φορείς που παρέχουν λύσεις στην έκτακτη ανάγκη. Το ΕΕΝΑ επίσης προωθεί τη δημιουργία αποτελεσματικού συστήματος έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών στην περίπτωση της έκτακτης ανάγκης.
Τα μέλη του ΕΕΝΑ κάνουν χρήση 430 υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης που προσφέρονται απο εκπροσώπους της Οργάνωσης την οποία απαρτίζουν 39 ευρωπαϊκές χώρες, 25 φορείς παροχής βοήθειας στην έκτακτη ανάγκη, 9 διεθνείς ενώσεις / οργανώσεις καθώς και 26 μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Το EENA πιστεύει ότι:
– Οι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν το θεμελιώδες δικαίωμα να γνωρίζουν την ύπαρξη του 112 γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να σώσει τη ζωή τους.
– Όταν ένας πολίτης βρίσκεται σε κίνδυνο, καλώντας το 112 εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να έχει την κατάλληλη βοήθεια, το συντομότερο δυνατό, στον τόπο της έκτακτης ανάγκης.
– Οι πολίτες που βρίσκονται σε κίνδυνο δικαιούνται να απολαμβάνουν την ίδια υψηλή ποιότητα και την ασφάλεια των προτύπων ασφαλείας εντός της επικράτειας των κρατών μελών, και θα πρέπει να έχουν την ίδια υψηλή ποιότητα σε περίπτωση ατυχήματος ή καταστροφής.
– Οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να πληροφορούνται το συντομότερο δυνατό σχετικά με τη συμπεριφορά που πρέπει να υιοθετήσουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή καταστροφής. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να καλέσεις στο 112 και να αναφέρεις:
ποιος είσαι
πού έχει συμβεί το ατύχημα
πριν πόση ώρα έχει συμβεί το ατύχημα
πώς έχει συμβεί (σύντομα και περιεκτικά) πόσα θύματα έχουν
τραυματιστεί ή βρίσκονται στο σημείο του ατυχήματος
Μπορείς να καλέσεις στο 112 ακόμα και όταν το κινητό σου δεν έχει σήμα ή δεν έχει κάρτα sim ή δεν έχει υπόλοιπο μονάδων στην κάρτα ή έχει κλειδωμένο το πληκτρολόγιο.
Περισσότερες πληροφορίες :
http://www.eena.org/view/en/AboutEENA/whatisEENA.html
Πηγές :
www.medlook.net.cy (ενότητα: ηλίαση)
http://blogs.auth.gr/lymperii (ενότητα: υποθερμία – Αριθμός 112 ΕΕΝΑ )